onsdag 27. januar 2016

Makt og avhengighet i distribusjonssystemet - del 2



Matvarekrigen - del 2

Vi skal benytte et tema fra serien Brennpunkt på NRK.
I Brennpunkt tar de for seg hva som foregår i matvarebransjen, og vi får mye informasjon som passer godt til vårt kompetansemål:
"drøfte makt og avhengighet i distribusjonssystemet"
"drløft ulike former for vertikal og horisontal integrasjon"

Fagstoff fra Visjon2, kapittel 9.


Les fra side 190 om 
  • samarbeid og integrasjon
  • horisontalt integrasjon.
  • vertikal  integrasjon.
Hvem bestemmer hvilke produkter forbrukeren skal finne i butikkhyllene?
Produsentene, butikkeierne eller forbrukerne:
http://www.aftenposten.no/okonomi/Dette-er-produktene-Norge-ikke-ville-ha-613933b.html

Hent opp sendingen fra Brennpunkt/NRK  
https://tv.nrk.no/serie/brennpunkt/2015/MDDP11000515  

Deretter svarer du på spørsmålene nedenfor. Legg svarene inn i et worddokument, og last det opp i Its

Jeg har angitt antall minutter inn i sendingen underveis i spørsmålene, så kan du finne frem til omtrent hvor informasjonen finnes i sendingen.
Kanskje du må kjøre videoen flere ganger for å få med deg svarene på alle spørsmålene.
Husk du kan stoppe, gå litt tilbake og kjøre videre igjen.

Lykke til!

SPØRMÅL:
 Min 34:45



  1. Hvor stort overskudd har Rema1000 hvert år?
  2. Hva gjør Rema i 2012?
  3. Hva er Porters verdikjede? Primær aktiviteter og støtteaktiviteter.
  4. Hvilken type samarbeid inngår Rema?
  5. Hvem har makt over Norsk Kylling?
  6. Hva gjør Rema100 for å vinne VG-pristesten?
  7. I 2012 arbeidet myndighetene med nytt regelverk og et nytt tilsyn. Forklar hva og hvorfor om dette?
  8. Hvem er det som klager på hverandre i kampen?
    Min 42:00
  9. Hvilke kjede var det som ble anmeldt og hva hadde de gjort?
  10. Sylvi Listhaug var landbruksminister. Hva mener hun og matmarkedet?
  11. Beskriv leddene i verdikjeden som Listhaug nevner?
  12. Hvor stor andel av matmarkedet har kjedene?
  13. Hvorfor med sjefsinnkjøper i Norgesgruppen at det ikke er nødvendig med nye lov om god handelsskikk?
  14. Hva er Robert Reitan/Rema1000 sin forretningsmodell for butikkene?
    Min 48:00
  15. Hva mener sjefsinnkjøper i Norgesgruppen om balansen i matvarebransjen?
  16. Hva mener Peter Ruzicka i Orkla at situasjonen er og blir fremover i årene som kommer?
  17. Hva mener Forsberg/Hval sjokolade om situasjonen?
    Min 50:00
  18. Hva mener Randi Flesland, Forbrukerrådet om maktsituasjonen?
  19. Hva er konsekvensene av denne situasjonen i hht Flesland?
  20. Hva mener hun om at det har vært en fordel for forbrukeren med kjedenes tøffe forhandlinger?
  21. Hvem har fordeler av systemet som det er i dag?
  22. Hva mener Flesland ny lov bør inneholde?
  23. Til slutt: Hvordan mener du makt og avhengighet er i dagligvarebransjen i dag, og hvilke konsekvenser har det for de forskjellige partene leverandører (produsenter) – kjedene – forbrukerne?













Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar